Verbeter de Candidate Journey: 5 direct toepasbare tips

Annemarie Planting

Door: Annemarie Planting, Recruitment Manager @Onboard

“Waar ik ook kom, iedere klant heeft het erover: de Candidate Journey. Niet iedereen weet precies wat het betekent en het is al helemaal niet altijd duidelijk hoe je de ‘ervaringsreis’ van de kandidaat optimaliseert in jouw organisatie. Hoog tijd om het daarover te hebben! Ga je mee op reis?”

De term Candidate Journey is hot in recruitment land. De krapte op de arbeidsmarkt lijkt de belangrijkste reden om die Candidate Journey te verbeteren. Ik zie het iets anders: een goede Candidate Journey is altijd belangrijk! De sollicitant van vandaag is immers je klant van morgen. Heeft die klant ooit een slechte ervaring gehad tijdens het sollicitatieproces, dan zal hij of zij later niet zo snel geneigd zijn om jouw product of dienstverlening af te nemen. Bovendien worden recencies over werkgevers steeds vaker online gedeeld, kijk maar eens op Glassdoor. Het is tijd om aan de slag te gaan met jouw Candidate Journey! Ingewikkeld? Misschien wel in de praktijk. Met dit blog geef ik je de handvatten om een goede start te maken. Wil je meer weten of heb je hulp nodig? Bel me! 06-32452208

Basis leggen, terug naar de theorie: wat is de Candidate Journey?
In de Candidate Journey benoem je voor iedere fase van de recruitment funnel de (mogelijke) touchpoints. Een touchpoint is een moment van kennismaking en contact met jouw organisatie, denk bijvoorbeeld aan de eerste oriëntatie, het lezen van een vacaturetekst, de sollicitatie, een eerste, tweede en derde gesprek of de aanbeveling die de sollicitant van iemand anders kreeg. Belangrijk om te onthouden: er bestaat niet één Candidate Journey, iedere doelgroep kent een andere Journey. De reis die een jonge loodgieter maakt is een andere dan die van een ervaren jurist. Jouw rol is om die reis te bekijken door de ogen van de kandidaat, van de eerste (vaak nog onbewuste) oriëntatie tot de onboarding: de eerste werkdag.

Oke, maar waar moet ik dan beginnen?
Verbeteren start met weten hoe je het nu doet. Breng voor elke relevante doelgroep de huidige journey in kaart. Pas vervolgens mijn tips toe. Wees hierbij niet te streng, dit is ook een reis voor jezelf en jouw organisatie. Zet geen snelle deadlines, dit proces heeft een beetje tijd nodig. Start met een enkele verbetering, voer die consequent door en pak het van daaruit verder op.

Goed, tijd voor de tips!

Tip: Begin onderaan de Strategische Recruitment Funnel met de verbetering van je Candidate Journey

Het klinkt wat tegenstrijdig, maar deze tip werkt fantastisch! Begin aan het einde en werk stap voor stap terug naar het begin van de funnel. Waarom? Aan het einde van de journey vind je het laaghangende fruit: hier valt snel en veel te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan een bloemetje sturen voor de eerste werkdag of champagne serveren bij het tekenmoment. Dankzij deze snelle slagen en veel resultaat word je bovendien nog enthousiaster om door te pakken. Denk daarnaast eens aan het volgende: hoeveel zin heeft het om meer kandidaten te werven, terwijl je onvoldoende in staat bent ze te binden aan je organisatie?

Tip: Overdrijf niet, maar laat je wel van je goede kant zien: ‘1 stapje extra’

Een veelgemaakte fout in recruitmentland is dat organisaties zich veel mooier voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Kandidaten doorzien dit te mooie plaatje natuurlijk en zijn dan ook zo weer weg. Natuurlijk mag je je ambities en sterke punten laten zien, maar blijf je bewust van het spanningsveld. Zelf houd ik me aan de regel ‘1 stapje extra’: presenteer de organisatie net zoals de kandidaat: ietsje beter dan hij of zij in werkelijkheid is.

Tip: Persoonlijke Touchpoint – kleine moeite, groot resultaat

Recruitment processen zijn steeds efficiënter geworden en zijn ver geautomatiseerd. Maar soms slaat het door: persoonlijk contact blijft superbelangrijk en je candidate journey draait toch echt alleen om mensen. Iedereen heeft behoefte aan persoonlijk contact, ook in het recruitmentproces. Maak daar gebruik van en onderscheid jezelf! Ik stuur altijd een whatsappje naar de kandidaat op de dag dat deze een gesprek heeft om succes te wensen: een kleine moeite en het wordt altijd zeer gewaardeerd! Persoonlijke touchpoints zijn heel belangrijk in de Candidate Journey!

Tip: Accepteer de negatieve touchpoints en verzacht de omstandigheden

In een Candidate Journey zitten altijd touchpoints die door de kandidaat als negatief ervaren kunnen worden. Poets ze niet weg, maar accepteer ze en verzacht de omstandigheden. Bijvoorbeeld: niemand kijkt uit naar een assessment, maar jij kan zorgen dat het leed verzacht wordt en het toch een positief touchpoint wordt: zorg voor een fijne locatie, vier het moment dat iemand de assessment gehaald heeft, wens iemand nog even succes. De kandidaat snapt dat deze momenten erbij horen en een lastig moment buig je hiermee om tot een positieve ervaring.

Tip: Creëer een WOW op cruciale momenten

Je bent nu bekend met standaard, persoonlijke en negatieve touchpoints. Maar er zijn ook nog de WOW-momenten: de cruciale momenten in het recruitmentproces. Leg hier extra nadruk op om die momenten tot een topervaring te maken. Voor mij zijn de WOW-momenten te vinden in het midden en aan het eind van de journey: op het moment dat iemand beslist om wel of niet te solliciteren en het moment waarop iemand beslist om aan boord te stappen. Aan jouw organisatie om extra te investeren op die twee cruciale momenten. Wat zou dit kunnen zijn? Ook dit is weer afhankelijk van de doelgroep, een idee is een gaaf event te organiseren of een persoonlijk berichtje of kennismaking met de directeur van de organisatie.

Tot slot:

Met deze tips kun je starten om de Candidate Journey steeds verder te verbeteren. Natuurlijk blijft de arbeidsmarkt in beweging en daarmee ook de zwaartepunten binnen die journey. Ik help je graag om dit in kaart te brengen en de reis voor jouw kandidaten tot een onvergetelijke te maken! Bel me gerust; 06-32452208

Delen:
Bel Onboard Bel mij terug Chat met Onboard

Bel mij terug