Digital Natives: de nieuwe belofte of wassen neus? Vraag naar generatie X groeit bij scale-ups

  Door Patrick Groot, directeur Onboard

De vraag naar talent dat kan werken in een steeds digitalere werkomgeving mag intussen buitensporig groot genoemd worden. Op LinkedIn buitelen de bedrijven over elkaar heen voor de gunst van deze ‘digital natives’. Het lijkt voor mij soms zelfs alsof digitale skills nog de enige benodigdheden zijn voor een succesvolle carrière en de oplossing bieden voor alle uitdagingen waar bedrijven voor staan. Is dit een utopie of de waarheid?

De nieuwe generatie, grofweg gerekend vanaf 1984, is opgegroeid met digitale middelen. Internet en de daaruit voortvloeiende social media maken deel uit van de jeugdcultuur, wat deze groep van 34-jarigen en jonger voor de arbeidsmarkt bijzonder gewild maakt. Door hun vele digitale vlieguren zijn deze ‘millennials’ volledig gewend aan digitaal werken. Bijzonder handig voor organisaties, die dan ook non-stop op zoek zijn naar deze Digital Natives, en ze bijna zien als de oplossing voor alle bedrijfsuitdagingen.

Carly DeSantis (26), Onboard recruiter en zelf millennial merkt dit dagelijks. “Ik word non-stop via LinkedIn benaderd door bedrijven, ik kan zo overstappen als ik wil.” Dit staat in schril contrast met haar directe collega’s die, ook al hebben ze dezelfde functie en opleiding en zelfs meer ervaring, tot de generatie X behoren (1955-1980) en zelden tot nooit benaderd worden.

Kortom: de tendens is duidelijk: Digital Natives worden in het bedrijfsleven gezien als tovermiddel. Maar…. mijn buikgevoel zegt iets anders. Laten we het eens vanuit drie verschillende perspectieven bekijken: 1. wetenschappelijk, 2. hoe doen de frightful 5 het en, dichtbij huis, 3. hoe zit het met de vraag van onze eigen opdrachtgevers?

1. De wetenschap: snel zoekresultaat of je bronnen kunnen beoordelen?
Hoogleraar Onderwijspsychologie Paul A. Kirschner veegt in zijn onderzoek “The myths of the digital native and the multitasker” de vloer aan met de digital native. Zijn conclusie liegt er niet om: “Digital natives: torenhoge verwachtingen, weinig resultaat” (Bron mt.nl)  Volgens Kirschner scheelt het uiteraard als je makkelijk met technologie om kunt gaan. Maar hij zegt ook dat het gebruik van technologie om de juiste informatie te vergaren en deze op waarde en betrouwbaarheid te beoordelen, ontzettend moeilijk is. Een artikel dat je vindt over voeding, kan van foodblog The Green Happiness, Het Voedingscentrum of van McDonalds komen. Veel mensen kunnen dat onderscheid niet goed maken, beoordelen de betrouwbaarheid verkeerd en gaan dus de mist in. Volgens Kirschner heeft de oudere generatie nog geleerd om bronnen te onderzoeken op betrouwbaarheid: een vaardigheid die minstens zo belangrijk is als de skill om bijvoorbeeld snel zoekresultaten te genereren.

2. Hoe zit het met de ‘frightful five’; de techreuzen van nu?
Tegelijkertijd zien we dat de meest succesvolle techreuzen; Apple, Amazon, Google, Microsoft en Facebook, gezamenlijk ‘the frightful five’ genoemd, draaien op de input van digital natives. En…. hun cijfers liegen er niet om. Facebook: ruim 45% meer omzet en 71% meer winst. Cijfers die je verwacht van een startup, niet van een gevestigd miljardenbedrijf. Ook Google, Apple, Amazon en Microsoft blijven hard doorgroeien en zijn zó dominant in ons dagelijks leven dat de vraag zich opdringt: wat is de invloed van millennials op dit succes? Zo is de gemiddelde leeftijd van een medewerker bij Facebook 26 jaar.
Maar toch, ik ben niet overtuigd. Wat zeggen onze eigen klanten ervan?

Gemiddelde leeftijd Frightful five:

https://www.onboard.nl/wp-content/uploads/2018/07/digital-natives-generatie-x-y

3. Onboard: Generatie X en Digital Natives werken samen voor de scale-up
In de dagelijkse praktijk bemerk ik een eerste kentering in de vraag. Wij mogen verschillende succesvolle scale-ups | Deliveroo.nl | Swapfiets.nl | Create.nlPaazl | IBG: oa: Fietsenwinkel.nl | tot onze klantenkring rekenen en ik merk dat er binnen deze organisaties behoefte ontstaat aan senior talent. Ervaren mensen uit generatie X die snel veranderende processen in groeiende bedrijven kunnen managen en die weten hoe de hazen lopen.

Wat mij betreft is de Digital Native geen utopie, maar ook geen wassen neus. Digital Natives en Generatie X vormen in mijn optiek samen het gevarieerde personeelsbestand waar snelgroeiende organisaties baat bij hebben!

Wil je reageren of meer informatie? Mail Patrick: patrick@onboard.nl


Bronnen: Management Team | Wikipedia | Sciencedirect

Delen:
Bel Onboard Bel mij terug Chat met Onboard

Bel mij terug